2000-luvun alusta lähtien opetussuunnitelmat ovat painostaneet eheyttävän opetuksen merkitystä. On keskusteltu monitieteellisestä opetuksesta, ilmiölähtöisestä opetuksesta – tai oppiainerajoja ylittävästä opetuksesta. Tämä on ollut opetussuunnitelmallinen ja didaktinen megatrendi jo monta vuosikymmentä, mutta ovatko koulut muuttuneet, ja minne päin ollaan menossa? Nämä ovat IDEMO-hankkeen ydinkysymykset.
Uudessa lukiolaissa käsite ”kurssi” on poistettu, ja jatkossa puhutaan opintoviikoista ja moduuleista. Ajatus on, että eri oppiaineiden moduulit voidaan yhdistää monitieteisiin opiskelukokonaisuuksiin, eli lukiot voivat (tai niiden pitää) kehittää oppiainerajoja ylittävää opetusta. Näihin monitieteellisiin kokonaisuuksiin voidaan vielä yhdistää lukion uuden opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueet, kuten globaali- ja kulttuuriosaaminen, monitieteinen ja luova osaaminen ja yhteiskunnallinen osaaminen (osa-alueita on peräti 6!).
Lukio-opetus tulee siis muuttumaan, mutta kukaan ei vielä tiedä millaiselta lukioiden arkipäivä näyttää vuonna 2025 (jos uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön 2021). Miten opettajankoulutus voi vastata tällaiseen haasteeseen? Juuri tästä syystä IDEMO-hanke perustettiin. IDEMO on englanninkielinen akronyymi – Integrated Subject and Democracy Education, eli Oppiainerajat ylittävä pedagogiikka ja demokratiakasvatus uuden lukion toimintakulttuurissa, eller ämnesövergripande pedagogik och demokratifostran i det nya gymnasiets verksamhetskultur. Hanke on siis monitieteellinen, ja myös monikielinen. Hankkeen päätehtävä on uusien mallien kehittäminen aineenopettajakoulutuksessa, ja tämä toteutetaan läheisessä yhteistyössä lukiokentän kanssa.
IDEMO-hanketta johtaa Åbo Akademin opettajankoulutus Vaasassa, hyvässä yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa. IDEMO on siis myös kielirajoja ylittävä hanke, ja siksi jatkan nyt hankeen toisella kielellä.
Vid Åbo Akademis lärarutbildning har vi under flera års tid haft som målsättning att utveckla blivande ämneslärares ämnesövergripande kompetens. IDEMO föregicks av ett annat liknande projekt, HELIUM (helhetsskapande undervisning i gymnasium), som följde med utvecklandet och genomförandet av de ämnesövergripande temastudiekurserna i enlighet med gymnasiets nuvarande läroplan. Med ämneslärarstuderande har vi flera år genomfört olika ämnesövergripande pedagogiska projekt, men i och med IDEMO har vi aktivt inlett processen att integrera den ämnesövergripande pedagogiken i den ordinarie studieplanen för alla ämneslärarstuderande. Under läsåret 2018-2019 har för första gången samtliga ämneslärarstuderande under sina avslutande didaktiska studier deltagit i en studiehelhet kring ämnesövergripande pedagogik, och den studiehelheten kommer ytterligare att utvidgas under läsåret 2019-2020. I vårt eget utvecklingsarbete har vi haft stor nytta av samarbetet med Jyväskylä, där man också länge utvecklat modeller för ämnesövergripande samarbete. Ambitionen för IDEMO är att landets samtliga ämneslärarutbildningar ska kunna utnyttja de modeller som nu skapas.
En ämnesövergripande verksamhetskultur går hand i hand med en demokratisk verksamhetskultur, eftersom en ämnesövergripande pedagogik förutsätter en kommunikation över ämnesgränser och fördomsfullt samarbete mellan lärare och studerande, och också med samhället utanför skolans väggar. Därför är också demokratifostran i sig en viktig aspekt i IDEMO:s arbete. Under våren 2019 har IDEMO genomfört en bred enkätundersökning om gymnasiestuderandes förhållningssätt till demokrati. Undersökningen blev också noterad i media:
https://yle.fi/uutiset/3-10731358


IDEMO fortsätter under hösten med att fördjupa kontakterna till övriga lärarutbildningar i Finland, och inleder också ett intensivare samarbete med några gymnasier – både på svenska että suomeksi.
Hankkeen kotisivulla löytyy IDEMO:n kaikki jäsenet ja yhteystiedot.
Hankkeen kotisivu: https://idemoproject.home.blog
Tom Gullberg, projektin johtaja, akademilektor vid Åbo Akademi
IDEMO on yksi opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamista opettajankoulutuksen kehittämishankkeista.
Kuva: Åbo Akademin opiskelijat saivat keväällä 2019 tutustua myös Liikkuva koulu-hankkeeseen, eli myös liikunta on osa oppiainerajat ylittävää pedagogiikkaa. Kuvaaja: Mårten Björkgren.