Saamenmaata vaivaa opettajapula: saamen kieltä taitavia, päteviä opettajia on vaikea löytää. Tilanne on sama myös saamelaisalueen ulkopuolella. Kielitaitoiset opettajat ovat koltan-, inarin- ja pohjoissaamen kielten elpymisen ja säilymisen kannalta elintärkeitä, sillä kasvatustyönsä ohessa he siirtävät uhanalaisia kieliä uusille sukupolville. On siis selvää, että kielitaitoisia, päteviä opettajia tarvitaan lisää – ja niin nopeasti kuin vain mahdollista.

Oulun yliopiston Giellagas-instituutin ja kasvatustieteiden tiedekunnan yhteisen Ketterä korkeakoulu -hankkeen tavoitteena on tarjota ratkaisuja opettajapulaan ja kouluttaa vikkelästi lisää saamentaitoisia opettajia.

Hankkeessa järjestämme opettajan pätevyyteen kuuluvia opintoja. Aluksi opiskelijat lukevat koltan-, inarin- tai pohjoissaamea, seuraavaksi kirjallisuutta ja lopuksi opettajan pedagogisia opintoja. Sopivat opintokokonaisuudet suorittamalla opiskelija voi pätevöityä opettajaksi, kunhan taustalla on valmis korkeakoulututkinto.

Kirjallisuuden osuus suoritetaan verkossa, mutta kieliopinnot ja pedagogiset viedään Saamenmaalle Inariin. Tämä ei onnistuisi ilman Saamelaisalueen koulutuskeskusta, Inarissa sijaitsevaa yhteistyökumppaniamme.

Yliopistotasoisten opintojen vieminen pohjoiseen on paitsi poikkeuksellista, myös tarpeellista: jos Utsjoella asuva henkilö haluaa täydentää tutkintoaan ja osaamistaan, on Suomen puolen lähimpään opettajia kouluttavaan oppilaitokseen Rovaniemelle noin 450 kilometrin matka. Aineenopettajaksi haluavat joutuvat lähtemään Ouluun asti, eli 700 kilometrin päähän kotipaikkakunnaltaan.

Pohjoisen ihmiset ovat tottuneet pitkiin etäisyyksiin, mutta lähteminen voi silti olla monin tavoin haastavaa. Opiskelu kiinnostaa, mutta miten onnistuu esimerkiksi poroerotuksiin pääseminen tai lapsiperheen arki, jos kotiin on matkaa puoli Suomea? Mitäpä jos tulevaisuudessakin pohjoisessa asuvien, saamea osaavien ihmisten olisi ainakin osittain mahdollista lisäkouluttautua saamelaisalueella, lähellä perinteisiä elinkeinoja ja saamelaista kieliyhteisöä? Entäpä jos tällä tavoin yhä useammat saamelaislapset saisivat laadukasta opetusta omalla äidinkielellään? Tai jos entistä useammat lapset saisivat näin sukunsa kielen takaisin?

Pyrimmekin hankkeen avulla löytämään malleja ja toimintatapoja, jotka mahdollistaisivat saamen kielten opettajien ja saamenkielisten opettajien kouluttamisen entistä jouheammin.

Tiina Mattanen
Ketterä korkeakoulu -hankkeen projektikoordinaattori
Oulun yliopiston Giellagas-instituutti


Ketterä korkeakoulu on yksi opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamista opettajankoulutuksen kehittämishankkeista.

Kuvan oikeudet: Giellagas-instituutin Saamelainen kulttuuriarkisto

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s