Yksinäisyyttä, kiusaamista, syrjintää – tätä kokevat liian monet opiskelijat kaikilla kouluasteilla perusopetuksesta korkeakoulutukseen. Ammatillisessa koulutuksessa syrjivä kiusaaminen kohdistuu erityisesti nuoriin, joilla on vaikea perhetilanne tai jotka ovat syntyneet muualla kuin Suomessa. Opiskelijat kokevat syrjintää kouluyhteisön lisäksi myös työssäoppimisessa.

Kouluissa tarvitaan osallisuutta edistävää ja syrjintää ehkäisevää toimintakulttuuria! Toimintaa ja kohtaamisia -hankkeessa tähän pyritään kehittämällä ammatillista opettajankoulutusta. Hankkeen tehtävänä on juurruttaa aktivoiva ja osallistava työote ja ihmisoikeusperustaisia käytänteitä opettajankoulutuksen toteutukseen ja toimintakulttuuriin. Hanke on viiden ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteishanke. Hankkeen kohderyhminä ovat ammatilliset opettajankouluttajat ja opettajaopiskelijat.

Kehittäminen toteutetaan pilotteina opettajankoulutuksessa ja opettajankouluttajien yhteisöissä. Pilotointia tehdään ihmisoikeustietoisuuden ja demokraattisen toiminnan vahvistamiseksi, opiskelijoiden kohtaamisen ja osallisuuden tukemiseksi erilaisilla pedagogisilla ratkaisuilla ja menetelmillä sekä selkiyttämällä opettajankoulutuksen ihmisoikeus- ja demokratiakasvatuksen sisältöjä. Pilottien tuloksia arvioidaan yhdessä opettajaopiskelijoiden, opettajankouluttajien ja yhteistyötahojen – järjestöjen ja oppilaitosten – kanssa.

Aivan liian usein myös opettajankoulutuksessa kuulee, että ihmisoikeudet ovat itsestäänselvyyksiä. Siksi hankkeen keskiössä on ihmisoikeustietoisuuden vahvistaminen. Syrjintää tai syrjiviä käytänteitä ei tunnisteta, jos ne eivät ole kohdistuneet itseen tai lähipiiriin! Hankkeen toimesta onkin toteutettu mm. osallisuuspäiviä, tehty yhteistyötä kotouttamiskoulutuksessa ja ohjattu opettajankouluttajat itse erilaisin kokemuksellisin työtavoin tarkastelemaan omia käsityksiään osallisuudesta. Pilotit jatkuvat edelleen ja niiden tuloksista ollaan kokoamassa verkkoaineistoa yhteiseen käyttöön.

Opiskelijoiden palaute toiminnasta on ollut myönteistä:

’Opin sen, että osallisuus vähentää ennakkoluuloja.’

’Osallisuuden kokemus vahva henkilökohtaisella tasolla – kuuntelu ja valtauttaminen keskeisiä käsitteitä – osallisuus voimaannuttaa – osallisuus yhdistää.’

’Sain lisävahvistusta, että osallisuus on elinehto oppimiselle ja kehittä/tymiselle’

Hanke jatkuu 31.7.2019 saakka, mutta tavoite on, että ihmisoikeusperustaisuus juurtuu ammatilliseen opettajankoulutukseen paitsi opetussuunnitelmien, myös työmuotojen kautta.

Liisa Vanhanen-Nuutinen
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu
liisa.vanhanen-nuutinen(at) haaga-helia.fi
#toimintaakohtaamisia


Kehittämishanke saa opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustusta Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman toimeenpanon edistämiseksi.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s